Scouting

Scouting wat is dat?

Ruim 100.000 jongens en meisjes in ons land zijn lid van Scouting. Samen met zo’n 25.000 kaderleden vormen zij de grootste jeugd- en jongerenvereniging van Nederland. Wereldwijd zijn er 32 miljoen Scouts in meer dan 160 landen.
Een afwisselende en plezierige vrijetijdsbesteding, dat is wat Scouting te bieden heeft.
Maar Scouting is meer: naarmate je als jeugdlid ouder wordt en je langer bij Scouting bent, neemt je zelfstandigheid toe; de begeleiding kan daardoor dus afnemen.

Iedereen kan meedoen met Scouting. Geloof, ras, huidskleur, handicap, vluchteling of seksuele voorkeur, het maakt niet uit, Scouting staat open voor iedereen.

De organisatie
Ruim 1300 groepen door heel Nederland zijn aangesloten bij Scouting Nederland. Gemiddeld 30 groepen vormen een Scoutingregio. Daarvan zijn er nu 47 in ons land. Het beleid van de vereniging wordt vastgesteld door de Landelijke raad, zeg maar ‘het parlement’ van Scouting. Het Bestuur van Scouting Nederland is verantwoordelijk voor de beleidsvoorbereiding en de -uitvoering. Het maakt daarbij gebruik van de medewerkers van het Landelijk servicecentrum.

Contributies

Scoutinggroepen bepalen zelf hoeveel contributie er betaald moet worden. Een deel daarvan wordt doorgegeven aan de vereniging. Scouting behoort tot de meest goedkope vormen van georganiseerde vrijetijdsbesteding. Een mooi moment om Scouting te leren kennen, is tijdens de Nationale Scoutingdag, wanneer de Scoutinggroepen ‘Open Huis’ houden. De Nationale Scoutingdag wordt jaarlijks gehouden in het weekend dat de zomertijd ingaat.

ScoutShop

Voor alle leden is er de eigen Scoutshop, tel. (033) 496 02 82. Natuurlijk is hier niet alleen alle Scoutingkleding te koop. De Scoutshop heeft ook een uitgebreid assortiment Scoutingartikelen zoals kampeermaterialen, kompassen en vlaggen.
In 17 plaatsen, verspreid over het hele land, heeft de Scoutshop een eigen filiaal.
De Scoutshop geeft jaarlijks een eigen catalogus uit.

De ScoutShop is ook op internet te vinden op www.scoutshop.nl

Infocentrum

Het hart van de organisatie in Leusden is het Infocentrum, tel. (033) 496 02 60. Hier komen vragen en signalen vanuit en van buiten de vereniging binnen, worden deelnemers aan landelijke activiteiten geregistreerd, wordt bemiddeld bij het verkrijgen van extra verlof en ga zo maar door.

Daarnaast verstuurt het lnfocentrum informatiemateriaal zoals folders, spreekbeurtmappen en modules. Ook bemiddelen de medewerkers bij verzekeringen. Het lnfocentrum geeft een eigen catalogus uit. Er is geen Scoutingvraag te bedenken, of het lnfocentrum weet – of zoekt – het antwoord.

Meer informatie over scouting is te vinden op www.scouting.nl